REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU
REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU
REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU
REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU
REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU
REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU
REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU
REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU
REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU
REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU
REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU
REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU

REPLIKA PUŁAPKI NA SZCZURY Z XVII WIEKU

 

Replika dużej drewnianej pułapki na szczury, stosowanej w średniowieczu do XVII wieku. Wymiary; podstawa 15 cali długość i 7,5 cala szerokość, wysokość 16 cali, waga 6,5 kg. Dawniej stosowano się do zalecenia, że ciężar spadający na szkodnika musi być pięć razy większy od wagi szkodnika. W połowie XVI wieku Leonard Mascall, duchowny, odpowiedzialny za kuchnię arcybiskupa Canterbury, w jednej ze swoich książek – poradniku dla zamożnych rodzin, wydanej w 1590 roku przedstawia 34 rodzaje pułapek na różne „robactwo”, między innymi i tę pułapkę na szczury. Mascall nazywa ją „Fall”, co w tłumaczeniu można nazwać „spadająca” lub „opadająca”. W 1992 roku na Uniwersytecie Lincolna w Nebrasce odbyła się XV międzynarodowa konferencja na temat szkodników - kręgowców, David Drummond (światowej sławy ekspert pułapek) szczegółowo analizował wtedy 12 pułapek na myszy i szczury opisanych przez Leonarda Mascall`a w swojej ostatniej książce przeszło 400 lat temu. Ta pułapka, typu „spadający blok” również została opisana przez Drummonda, z zaznaczeniem faktu, że bardzo podobna w wyglądzie i identyczna w działaniu mechanizmu spustowego jest widoczna na obrazie – tryptyku  „Ołtarz zwiastowania” namalowanym przez Roberta Campina w 1425 roku. Św. Józef w swojej pracowni ma dwie pułapki, tę w oknie pracowni, i drugą na stole, pośród narzędzi. Ta druga pułapka była powodem toczących się przez dziesięciolecia sporów, co do zastosowania tego przedmiotu, wielu naukowców, badaczy i duchownych upatrywało w niej przedmiot kultu religijnego. Tak więc, Mascall widział obraz i dokonał plagiatu pułapki.

Replikę wykonał i przekazał do Muzeum DDD Tadeusz Karpiński z Wilanowa. Nr. ewidencyjny 1385.

1385
No reviews
Darczyńcy

trojszyk3.jpg

pspddd nowe.png

DARCZYŃCY

frodo%202022%20sq.png

AndLu_logo_pion_wersja podstawowa.jpg

mosiczuk ddd.jpg

DEZ-TUR.png

grutox.jpg

gwara.jpg

tata fiolet .jpg

Nasza strona korzysta z plików cookies. Więcej na temat cookies.